EN SEJLSKIBSEPOKE

En udstilling af

Rolf Larsen

Skille linie

Udstillingen vises på dit bibliotek i perioden: ?

her kunne DIT bibliotek have været vist som udstiller.

Skille linie

Klik her for større kort. © Rolf Larsen

Udsnit af Caspar Dankwerth kort over Aabenraa fra 1648.
Sammen med kartografen Johannes Mejer fra Husum, lavede
Dankwerth et atlas over Slesvig Holstein, der blev udgivet i 1652.


Planche 1.   AABENRAA SØFART

Langt tilbage i tiden, har byen erhvervet sig ved søfart, (fiskeri) den gode beliggenhed, helt inderst i den dybe og brede fjord gjorde at man (skibene) var godt beskyttet mod vind og vejr, og at det var let at sejle ind til byen.
Aabenraa 1648 © Rolf Larsen

AABENRAA hedder byen, og den er anlagt tidligt i middelalderen af hendelsrejsende, der fandt den bedste havneplads dybest inde i den indskæring, farvandet mellem Fyn, Jylland og Als danner. der kunne man på strandkanten, ved udløbet af en Å, oparbejde et lille handelscenter, der hurtigt voksede op og blev stedet for egnens stærkeste befolkningskoncentration.

Ovenstående er starten på den første planche, som også vil indeholde lidt om sejlads med salt, (EDB udskrift) og diverse kort.



Skille linie
Planche 2.   SØRØVERE

Planche nr. 2, oplyser om de fortrædeligheder de danske skibe og søfolk kom ud for på sejladsen til det sydlige europa, i form af opbringelser og fangenskab. Samt de bestræbelser man fra dansk side gjorde for at imødegå de ulykker søfarten var belastet med, på den tid. Udover tekst og tegninger, er der fotos af søpas og søpasprotokoller.

Skille linie

Planche 3.   TOLD

I tidligere tider, var Told og Søfart uløseligt knyttet sammen. Denne planche
viser hvordan, fra bl.a. Christian IV's toldordinans og sundtolden.


Skille linie

Planche 4.   SKIBSBYGNING

På planchen omtales den første tid for skibsbyggeriet i Aabenraa, og op
igennem tiderne. Der vises Bil- og Målebreve, samt skibstyper igennem tiderne.


Skille linie

Planche 5.   OPBRINGELSER

1807 var et skæbneår for Danmark, vi kom i krig mod England, og det førte til et drastisk fald i Aabenraa-flåden. Planchen viser begivenhederne, og der fortælles om et enkelt skibs skæbne fra nybygning, til det bliver opbragt af englænderne.


Skille linie

Planche 6.   NYE MARKEDER

Denne planche handler om tiden efter 1820, nye markeder opstod, og sejladsmønsteret ændrede sig til en trekantsfart mellem Nordeuropa, Middelhavet og Sydamerika.


Skille linie

Planche 7.   JØRGEN BRUHN Jørgen Bruhn © Rolf Larsen

Den mand der har betydet mest for Aabenraa igennem 1800, er uden tvivl Jørgen Bruhn, der blev født på gården Strågård, på Løjt ved Aabenraa. Planchen viser bl.a. de ejendomme og virksomheder, Jørgen Bruhn ejede eller bestyrede.


Skille linie

Kalvø - 1648 © Rolf Larsen Planche 8.   KALVØ

Denne lille Ø i Gennerbugt nord for Løjt, var ikke særlig kendt før Jørgen Bruhn købte den i 1847, men efter købet, og starten af skibsværftet på øen, gik det anderledes. Her blev bygget de store Clippere der blev kendt og omtalt viden om.


Skille linie

Planche 9.   CLIPPERE Gallionsfiguren fra Calcutta, © Rolf Larsen

Et af de skibe der blev bygget på Kalvø var, "Calcutta", men dets skæbne var kort, det forliste ved Læsø allerede på jomfrurejsen i 1853. Udover Calcutta bliver der også fortalt om nordeuropas største og verdens hurtigste Clipperskib, samt om det sidste skib som Jørgen Bruhn fik bygget på Kalvø.


Skille linie


Planche 1   Retur (op) til Planche 1, Aabenraa søfart.
Planche 2   Retur (op) til Planche 2, Sørøvere.
Planche 3   Retur (op) retur til Planche 3, Told.
Planche 4   Retur (op) retur til Planche 4, Skibsbygning.
Planche 5   Retur (op) retur til Planche 5, Opbringelser.
Planche 6   Retur (op) retur til Planche 6, Nye markeder.
Planche 7   Retur (op) retur til Planche 7, Jørgen Bruhn
Planche 8   Retur (op) retur til Planche 8, Kalvø.
Planche 9   Retur (op) retur til Planche 9, Clippere.

Til 1ste linie Tilbage til FORSIDEN